De invloed van verpakkingen op de keuzes van consumenten

13 maart 2024 13:08

De invloed van verpakkingen op de keuzes van consumenten

Stel je staat in de winkel en moet kiezen welk product je in je mandje stopt. Hoe maak je die keuze dan? Verschillende aspecten van verpakkingen beïnvloeden de keuzes van consumenten. In deze blog vertellen we meer over de invloed van verpakkingen op jouw beslissing.

Om het keuzeproces beter te begrijpen, is het belangrijk om te kijken naar het consumentengedrag. Consumentengedrag kan worden onderverdeeld in drie fasen: aankoop, gebruik en weggooigedrag. Maar wat betekenen deze drie fases?

Koopgedrag

Verpakkingen spelen een cruciale rol bij het informeren van consumenten over het product. Zowel de vorm als de functie van de verpakking zijn hierbij van groot belang. Een opvallende en functionele verpakking kan consumenten aantrekken en hun keuze beïnvloeden. Bovendien wordt duurzaamheid steeds belangrijker in het beslissingsproces van consumenten. De groeiende markt voor duurzame verpakkingen getuigt hiervan. Bij de ontwikkeling van deze verpakkingen is het essentieel om zowel rekening te houden met de wetenschappelijke milieu-impact als met de perceptie van consumenten.

De functionele eigenschappen van een verpakking zijn voor de consument vaak niet altijd in één oogopslag duidelijk. Een reden hiervoor zou kunnen zijn, wanneer het gaat om productverliezen, het tegengaan van verspilling en het garanderen van veilig productgebruik. De perceptie en de overtuiging van consumenten kunnen afwijken van de wetenschappelijke beoordeling van de milieu-impact via een levenscyclus. Zo zijn consumenten vaak bereid om meer te betalen voor levensmiddelen waarvan de verpakking minder plastic bevat. Daarom is het belangrijk om bij de ontwikkeling van duurzame verpakkingen rekening te houden met zowel de wetenschappelijke milieu-impact als met consumentenperceptie. 

Gebruik

In de gebruiksfase spelen voornamelijk producten van levensmiddelen een belangrijke rol om bederf en daarmee productverlies en voedselverspilling tegen te gaan. Om productverlies te voorkomen kan er bij de ontwikkeling en het ontwerp van de verpakking rekening worden gehouden met hoe de consument met de product-verpakkingscombinatie omgaat. Neem hierbij in gedachten dat de verpakking niet bij het zwerfafval in het milieu terecht kan komen. Dit kunnen verpakkingen zijn die niet goed leeg zijn te maken of aan drink- of voedselverpakkingen die buitenshuis worden gebruikt.  

Bovendien is het mogelijk om verpakking zodanig te ontwerpen dat ze specifiek duurzaam gedrag stimuleren. Zo voorkomen portieverpakkingen dat consumenten meer voedsel kopen dan ze nodig hebben. Dat hiervoor meer materiaal wordt gebruikt, weegt dan niet op tegen de veel hogere milieu-impact van voedselverspilling. Hierbij is het belangrijk om een goed balans te vinden tussen het minimaliseren van productverliezen en de hoeveelheid verpakking. Wil je meer informatie voor het gebruik van de juiste verpakking? Ecobliss Retail Packaging houdt zich bezig met het creëren van de juiste verpakkingen voor jouw product.

Weggooigedrag

Consumenten associëren verpakking al snel met afval. Ook kunnen er irritaties ontstaan bij consumenten als zij verpakkingen afdanken, bijvoorbeeld omdat ze met te veel verpakking blijven zitten of omdat de verpakking niet goed te scheiden is bij het afval. Deze irritaties kunnen tot negatieve merkassociaties leiden. Er zal dus rekening moeten worden gehouden met de consumentenbeleving bij het wegwerpen en afdanken van verpakkingen.

Dit kan worden bereikt door bijvoorbeeld het gebruik van minder grondstoffen en door het onderzoeken van de eindbestemming van de verpakking na gebruik.

Verder is het belangrijk om goed met consumenten te communiceren over hoe zij lege verpakkingen kunnen scheiden bij het afval. Dit is belangrijk om de kwaliteit van het ingezamelde en gerecyclede materiaal te verhogen. Door dit toe te passen kan er weer worden hergebruikt. 

Kleur van de verpakking

Als jouw verpakking een zeer opvallende kleur omvat zal deze enorm opvallen in het schap, maar zal niet altijd zorgen voor meer verkopen. Consumenten hechten veel waarde aan het feit dat de intentie achter de verpakking overeenkomt met wat deze uitstraalt. Een consument die zich sterk richt op milieubewuste keuzes zal waarschijnlijk eerder geneigd zijn om een product te kopen dat verpakt is in een onbedrukte duurzame verpakking dan een verpakking met felle kleuren. Ten slotte is het verstandig voor bedrijven om de kleuren van de huisstijl terug te laten komen als je een verpakking laat bedrukken. Op deze manier zorg je op de lange termijn voor herkenning.

Vorm van de verpakking

Naast dat je de kleuren afstemt op jouw product, kun je deze ook laten opvallen door de verpakking te laten afwijken van de standaard. Hierbij is het belangrijk om de consument direct te laten zien wat ze kopen. Zo zijn er veel verschillende technieken voor verpakkingen. Daarom bevatten foodverpakkingen vaak een transparant gedeelte, zodat consumenten het product kunnen zien, terwijl non-foodverpakkingen vaak grote foto's of tekeningen van het product tonen om het visueel aantrekkelijker te maken.

Gevoel en textuur

Naast dat de verpakking visuele prikkels moet stimuleren, is gevoel ook belangrijk. De manier waarop een verpakking aanvoelt in de hand, vertelt onbewust veel over productkwaliteit en merkidentiteit. Bij verpakkingen voor vrouwen voelen deze veelal zijdeachtig aan. Als je dit gaat vergelijken met producten gericht op mannen zijn deze veelal een duidelijke structuur, namelijk grof.

Ontdek de kracht van verpakkingen als consument: let op wat je koopt, hoe je het gebruikt en waar je het achterlaat. Laat je niet alleen leiden door aantrekkelijke verpakkingen, maar wees bewust van de impact op het milieu en jouw eigen behoeften. Samen kunnen we onze keuzes veranderen en de wereld groener maken, één verpakking tegelijk!

terug

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.