Service Apotheek maakt behandelen van huidproblemen makkelijker én effectiever

29 oktober 2024 09:45

Service Apotheek maakt behandelen van huidproblemen makkelijker én effectiever

  • Ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben een chronische huidaandoening1, in meer dan 400.000 gevallen gaat het hier om psoriasis.2
  • Het niet goed aanbrengen van medicijnzalf én het niet blijven aanbrengen van basiszalf, houdt de problemen in stand.
  • Een smeerconsult in de apotheek helpt bij goed gebruik of bij afbouwen van medicijnzalven.
  • Digitale medicatiebegeleiding in de Service Apotheek-app biedt thuis een laagdrempelige oplossing.

Veel Nederlanders kampen met huidproblemen. Het op de juiste manier aanbrengen van medicijnzalven én het volhouden van het gebruik van basiszalven zijn essentieel voor een goede behandeling, maar hier gaat het nog te vaak mis. Mensen met huidproblemen blijven zo te lang doorlopen met hun klachten. En de wachtkamer van de dermatoloog zit continu vol. Met extra digitale medicatiebegeleiding, specifiek bij medicijnzalf, wil Service Apotheek dit tij nu keren. “De beste voorlichting op het juiste moment, dat is het idee.”  

Een groot deel van de mensen met huidproblemen krijgt zalf voorgeschreven voor de behandeling hiervan. “Het aanbrengen van die zalf is geen rocket science, daarom verwachten mensen ook niet dat ze dit wel eens verkeerd zouden kunnen doen. Maar als je de crème of zalf niet goed gebruikt met de juiste basiszalf ernaast, werkt het niet optimaal. Dit verdient dus een goede uitleg”, legt Service Apotheker Maureen Hamstra (Veenendaal) uit. “Die uitleg krijgen ze bij de arts en geven we nogmaals in de apotheek. Maar we merken, en dat is ook onderzocht, dat het niet goed beklijft. Mensen krijgen zoveel informatie, dat het lastig is om alles te onthouden en daarna ook goed toe te passen. Hierdoor wordt vaak niet op de juiste manier gesmeerd, waardoor het resultaat uitblijft en de patiënt de motivatie verliest om ermee door te gaan. Of er wordt niet op de juiste manier afgebouwd waardoor de klachten terugkomen. Ook of misschien wel juist bij het afbouwen van medicijnzalf kan de apotheek je helpen, maar veel mensen weten dit niet.” 

Met de aanvullende digitale zorg in de app, die samen met artsen en patiënten werd ontwikkeld, tackelt Service Apotheek dat probleem. Apotheker Petra Hoogland: “Smeren kun je leren en de tips in de app helpen daarbij. Je leest er alle informatie nog eens rustig door. En we bieden stap-voor-stap medicatiebegeleiding, met tips die ook op dát moment in de behandeling relevant zijn én ervoor zorgen dat je gemotiveerd blijft en de behandeling doorzet. Tips over afbouwen van medicijnen krijg je bijvoorbeeld pas verderop in de behandeling. Op het moment dat je gaat smeren is er extra aandacht en ruimte voor vragen, ervaringen en bijwerkingen en kun je video’s bekijken. Bijvoorbeeld over het smeren van een basiszalf, dat is ook erg belangrijk voor de werking van de medicijnzalven." De online zorg sluit aan op de zorg in de apotheek. Heb je het idee dat het beter kan in jouw situatie? Ben je niet enthousiast over de basiszalf? Dan neem je contact op met jouw Service Apotheek voor een smeerconsult of medicijnconsult en krijg je persoonlijk smeeradvies.

Het programma is te vinden in de Service Apotheek-app, waarin ook een zorgprogramma voor astma en COPD is opgenomen. Begin 2025 komt hier ook een diabetesprogramma bij. De app is de voornaamste online innovatie van Service Apotheek, waarmee de apotheker de zorg nóg toegankelijker maakt en de medicatieveiligheid waarborgt. Patiënten kunnen er 24/7 terecht en vragen stellen aan het apotheekteam wanneer ze er aan denken. Inmiddels ontvingen meer dan 180.000 mensen tips en is 87% er zeer over te spreken.

terug

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.