Bever daagt Black Friday opnieuw uit met duurzaam alternatief: Big Deal

11 november 2024 13:52

Bever daagt Black Friday opnieuw uit met duurzaam alternatief: Big Deal

Buitenwinkel roept consumenten op om eerst in hun eigen kast te kijken, voordat ze nieuwe aankopen doen.

Bever daagt Black Friday opnieuw uit met een nieuwe anti-Black Friday-campagne. Met het duurzame alternatief ‘Big Deal’ roept de buitenwinkel mensen op om niet in de aanbiedingen, maar in hun kledingkast te duiken en ongebruikte items bij hen in te leveren, zodat zij deze een tweede leven kunnen geven. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 34% van de Nederlanders buitenproducten in de kast heeft die ze nooit meer gebruiken – een statistiek die Bever wil veranderen.

Gedragsverandering

Bever zet zich al jaren actief in voor duurzamere consumptie en maakte in 2021 een krachtig statement door als een van de eerste retailers in Nederland een beweging tegen Black Friday te starten met de lancering van ‘For Future Fridays’. Maar de tegenbeweging beperkt zich niet tot eenmalige acties. Albert Scholte, CEO van Bever, stelt: “Met al onze duurzame initiatieven zetten we in op gedragsverandering van de consument op de lange termijn. Dat bereik je niet door één dag per jaar te strijden tegen overconsumptie, maar door dit dagelijks uit te dragen.”

Afgelopen zomer introduceerde de buitenwinkel bijvoorbeeld nog ‘Bever Koopt Terug’ en startte het met het verhuren van buitenuitrusting. Dit weekend opende Bever ook de meest circulaire buitenwinkel van Nederland in Utrecht. “Een laboratorium voor innovatie”, noemt Scholte de nieuwe winkel, waar alles draait om anders produceren en consumeren. “Ons doel is om mensen te stimuleren om bewuster te kiezen wat ze kopen en hoe ze met spullen omgaan. En dat is precies het tegenovergestelde van wat Black Friday aanjaagt.”

Black Friday brengt mensen het hoofd op hol

Marjolein Vendrig, director marketing bij Bever, vindt dat iets kopen met korting prima is, maar merkt op dat tijdens Black Friday “ons hoofd op hol slaat.” Vendrig: “De koopknop is al ingedrukt voordat we hebben nagedacht of we het écht nodig hebben. We dénken zelfs dat we het nodig hebben, omdat het zo goedkoop is. Ondertussen raken onze kasten voller en voller. Daarom willen we mensen stimuleren om juist nú bewuster te consumeren en ongebruikte kleding een tweede leven te geven.”

Opvallende activatie in Utrecht

Als verlengstuk van de ‘Big Deal’-campagne organiseert Bever op 28 en 29 november een opvallende activatie in het centrum van Utrecht. In Hoog Catharijne verschijnt een stellage van tweedehands kasten die het winkelende publiek herinnert aan de vele ongebruikte spullen die thuis liggen. Met deze tastbare reminder wil Bever mensen aansporen om minder te kopen en meer te hergebruiken.

terug

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.