Ouderen de dupe van tijdgebrek verzorgers: zeventig procent van de professionals heeft geen tijd voor persoonlijke aandacht
16 december 2024 11:44
Volgens twee op de vijf bezoekers worden kleine wensen van bewoners op de laagste prioriteit gezet
Ouderen in verzorgings- of verpleegtehuizen krijgen nauwelijks persoonlijke aandacht van hun verzorgers. Dat geven de zorgprofessionals aan in recent onderzoek van Service Management softwareleverancier TOPdesk naar de huidige stand van zaken binnen de ouderenzorg onder ruim 500 professionals en meer dan 1000 bezoekers. Zeventig procent van de zorgprofessionals zegt geen tijd te hebben om ouderen persoonlijke aandacht te geven. Een wrange conclusie, omdat juist de een-op-een momenten voor ouderen essentieel zijn voor de kwaliteit van leven. Ook bezoekers merken het gebrek aan aandacht: 39 procent vindt dat kleine wensen die bijdragen aan het creëren van een thuisgevoel voor bewoners (zoals het ophangen van een schilderij in de kamer) weinig prioriteit krijgt.
Geen tijd voor warme zorg
Mede door de krapte op de arbeidsmarkt en de hoge werkdruk waar zorgprofessionals mee te maken hebben, staat het bieden van warme zorg onder druk. Deze vorm van belevingsgerichte zorg – waarbij niet het herstellen, maar het verbeteren van de kwaliteit van leven centraal staat – is juist zo belangrijk voor het creëren van een prettig thuisgevoel voor ouderen. Hoewel maar liefst 89 procent van de zorgprofessionals in verzorgings- of verpleegtehuizen de wens heeft om meer persoonlijke aandacht te geven aan bewoners, geven zij ook aan dat juist deze persoonlijke gesprekken door tijdgebrek het vaakst blijven liggen (41%). Ook het bieden van emotionele steun (39%) en het plannen van ontspannende en sociale activiteiten met ouderen (33%) blijven hierdoor liggen. Dit legt een grotere verantwoordelijkheid bij mantelzorgers, die al overbelast zijn door de groeiende zorgvraag en vergrijzing, omdat zij deze taak dan op zich moeten nemen.
Ook bezoekers ondervinden gevolgen
Het tijdgebrek van zorgprofessionals wordt ook door de naasten van bewoners in verzorgings- of verpleegtehuizen opgemerkt. Zo zegt de meerderheid (64%) van de Nederlanders te merken dat er een tekort aan personeel is om hun naaste goede en warme zorg te kunnen bieden. Daarnaast heeft het ook effect op het contact met de naasten zelf. Zo zegt 35 procent van de bezoekers dat de zorginstelling niet snel genoeg reageert op hun klachten en verzoeken.
Rinske Jansen, Consultant Healthcare bij TOPdesk: “Professionals in de ouderenzorg voelen dat ze tekortschieten in het bieden van de benodigde warme zorg aan ouderen. Dit is pijnlijk, omdat juist deze persoonlijke zorg een grote invloed heeft op het welzijn van ouderen, hun gevoel van verbondenheid en de kwaliteit van het leven. Persoonlijke momenten, zoals een-op-een gesprekken of samen activiteiten ondernemen, dragen bij aan het creëren van een ouderwets thuisgevoel. Door tijdgebrek komt deze verantwoordelijkheid steeds vaker bij bezoekers en mantelzorgers te liggen. Het is daarom cruciaal om de processen binnen de ouderenzorg kritisch onder de loep te nemen. Zo gaat er veel tijd verloren aan randzaken, terwijl dit met een efficiëntere inrichting voorkomen kan worden. Zo krijgen professionals de ruimte om zich bezig te houden met wat écht telt: het leveren van warme, persoonlijke zorg.”
Over het onderzoek
In opdracht van TOPdesk zijn door PanelWizard twee afzonderlijke onderzoeken uitgevoerd, gericht op zorgmedewerkers en bezoekers van zorginstellingen. In augustus 2024 is aan beide doelgroepen een online vragenlijst voorgelegd. In totaal namen hier 523 zorgmedewerkers aan deel, die in een verpleeg- of verzorgingstehuis of in de thuiszorg werken met oudere patiënten en/of cliënten. Van de Nederlanders van 18 jaar of ouder die een bewoner van een zorginstelling voor ouderen minimaal één keer per halfjaar bezoeken, namen 1.053 respondenten deel aan het onderzoek.