Kennisniveau beleggers is schrikbarend laag
3 april 2023 15:31
Nederlanders beleggen steeds vaker en dat is een goede ontwikkeling. Wie echter denkt dat beleggen een manier is om snel rijk te worden, heeft het mis.
Nederland staat in de top vijf van spaarlanden wereldwijd. Maar door de combinatie van hoge inflatie en lage rente wordt spaargeld alleen maar minder waard. Met slim beleggen kan dat spaargeld meer opleveren. Beleggen maakt het mogelijk vermogen te laten groeien, zolang je belegt met de juiste kennis en strategie. Daar is nog een wereld te winnen.
“Iedereen kan beleggen, maar kan iedereen ook beleggen? Dat is de hamvraag”, zegt Sander van Essen van Easybroker. “Welke beleggingsstrategie je ook voor ogen hebt, je moet zorgen dat je snapt wat je doet. Ook voor het beleggen in iets relatiefs eenvoudigs als ETFs zul je je moeten inlezen. Als je dat niet doet, is beleggen wellicht niks voor jou”.
Dat betekent ook dat mensen moeten afstappen van het idee dat je met beleggen snel rijk kan worden, zegt Sander. “Ik kan me ontzettend storen aan finfluencers die in een reclamespotje aan komen rijden in een McLaren en beweren dat je in een paar maanden dat strandhuis in Dubai kan kopen, compleet met speedboot en Lamborghini. Beleggen is niet een manier om binnen korte tijd rijk te worden. Denk je nou echt dat als finfluencers de weg naar rijkdom hadden uitgevonden, ze dat aan andere mensen zouden leren? Waarom zouden ze dat doen? Als iedereen het kon, dan deed ook iedereen het wel, maar zo simpel is het gewoon niet. Met beleggen is echt wel geld te verdienen, maar dit kost oefening en je bent ook dan niet in één klap rijk”.
Trap niet in de lokkertjes van finfluencers
Educatie is daarom cruciaal. “Het kennisniveau van de gemiddelde belegger is schrikbarend laag”, zegt Sander. “Wij zien soms op ons platform transacties van klanten waar we echt van schrikken. We nemen dan contact op met klanten om ze op dat moment te vragen waarom ze bepaalde keuzes maken, zodat we ze kunnen helpen. Vaak zien we dat veel klanten dan met enige schaamte toegeven dat ze eigenlijk niet altijd weten wat ze precies doen. Met geavanceerde financiële producten als opties kan dit echt tot grote verliezen leiden. Daar heeft de klant niks aan en wij ook niet. Daarom toetsen wij aan de hand van meerdere vragen vooraf wat je kennisniveau is, zodat we je op de juiste manier kunnen adviseren”.
Die nadruk op educatie heeft ook geleid tot de recente samenwerking met het Beleggingsinstituut. “We zochten een partner in educatie die net zoveel waarde hecht aan transparantie als wij. Oprichter André Brouwers heeft decennia ervaring met handelen op de beurs en kent de valkuilen. Het Beleggingsinstituut leidt beleggers op om verstandig, met de juiste strategie en zoveel mogelijk risicomijdend te beleggen voor realistisch rendement. En hij weet: de juiste beleggingsstrategie is anders voor iemand van 25 dan voor iemand van 50”.
Van Essen besluit: “Wij willen dat beleggers via ons platform op een verantwoorde manier en met de juiste knowhow groei kunnen realiseren en risico’s kunnen dekken. Trap niet in de lokkertjes van finfluencers. Dat is allemaal onzin. Vooral in deze business is transparantie zo belangrijk. Ga geen domme dingen doen”.