Veel Nederlanders vinden een nieuwe keuken kopen niks aan
4 oktober 2023 13:48
Keukenbranche kampt nog altijd met imagoprobleem
- Bijna de helft van de Nederlanders is weleens weggelopen uit een keukenwinkel vanwege agressieve verkooppraktijken
- Ruim 85% van de Nederlanders vertrouwt niet op de echtheid van een flinke korting bij de aanschaf van een keuken
- Drie kwart wil een keuken kopen tegen een vaste prijs
- Meer dan een derde vindt keukenverkopers een noodzakelijk kwaad
- Zo’n 40% van de Nederlanders vindt het niet leuk om een keuken te kopen
Een keuken is, naast het kopen van een huis en een auto, een van de grootste aankopen in iemands leven. Dat zou een leuk moment moeten zijn, maar veel mensen zien er nog altijd tegenop. Bang dat ze een keuken opgedrongen krijgen, snel moeten beslissen over de aankoop ervan en er een oneerlijke prijs voor betalen. Uit recent onderzoek door Keukenspectrum Groep (I-KOOK en KeukenCoach) blijkt dat vier op de tien Nederlanders nog steeds geen plezier beleeft aan het kopen van een nieuwe keuken. De broers Oostra, eigenaren van KSG, zien het als hun opdracht om te knokken voor het imago van de branche en hangen juist de filosofie aan om keukenretail te benaderen als dienstverlening in plaats van verkoop va n een aantal producten.
Vanzelfsprekend wil Keukenspectrum Groep keukens verkopen, maar het bedrijf doet niet aan pushverkoop. ‘Wij zijn geschrokken van het feit dat nog zo veel mensen in Nederland agressieve verkooppraktijken ervaren in onze branche en bijvoorbeeld sceptisch zijn over kortingen. Dat is echt een smet op ons mooie werk’, zo geeft Roel Oostra, mede-eigenaar van KSG aan. Het onderzoek van KSG geeft verder aan dat bijna de helft van de Nederlanders overtuigd is dat keukenverkopers handelen uit eigen belang. Ook dat aantal noemt de directeur van KSG zorgwekkend en zegt hierover: ‘Wij geloven dat iedere koper anders is en dus ook iedere keuken. Daarom focussen wij in het hele proces juist op persoonlijke interactie met de klant en zetten we ons vakmanschap volop in. Door echt met klanten mee te denken, lukt het ons, ondanks de roerige marktomstandigheden, om een enorme groei door te maken. Onze filosofie bewijst dat het dus anders kan.’