Seepje ontvangt microplasticvrij-erkenning van de Plastic Soup Foundation
4 mei 2023 12:49
Eerste wasmiddelmerk dat Zero Plastic Inside-certificaat krijgt
Het duurzame zeepmerk Seepje krijgt een officiële erkenning van de Plastic Soup Foundation in de vorm van het Zero Plastic Inside-certificaat. Dat betekent dat alle producten van Seepje officieel geen microplastics bevatten. Hiermee is Seepje het eerste merk met een wasmiddel dat deze microplasticvrij erkenning krijgt van de Plastic Soup Foundation.
Het Zero Plastic Inside-certificaat van de Plastic Soup Foundation is voor Seepje een belangrijke erkenning, dat hopelijk anderen inspireert. Vooral vanwege de schadelijkheid van microplastics voor mens en natuur hoopt de Haagse organisatie hiermee consumenten te helpen en branchegenoten aan te sporen. “We zijn trots dat we de eerste zijn met een officieel microplasticvrij wasmiddel, maar eigenlijk is dit slecht nieuws”, aldus Jasper Gabriëlse, medeoprichter van Seepje. “Het zou namelijk doodnormaal moeten zijn dat wasmiddelproducenten geen schadelijke microplastics toevoegen. Gelukkig zijn er genoeg natuurlijke, microplasticvrije alternatieven om je was net zo schoon mee te wassen.”
Gebrek aan transparantie en regelgeving
Behalve erkenning voor een duurzame bedrijfsvoering, zorgt het Zero Plastic Inside-certificaat voor bewustwording. Zo zijn consumenten beperkt op de hoogte van de aanwezigheid van microplastics in wasmiddelproducten, mede door weinig transparante producenten. Bovendien ontbreken er Europese wetten voor transparantie van ingrediënten en voor beperking van het toevoegen van schadelijke microplastics. “Zolang er wetgeving ontbreekt, is het belangrijk dat merken als Seepje opstaan in de strijd tegen microplastics en laten zien dat het anders kan” zegt Harmen Spek, manager Innovations and Solutions bij de Plastic Soup Foundation. “Dit zal druk op nieuwe wetgeving zetten en uiteindelijk alle andere zeepmerken aansporen om ook schadelijke microplastics te verwijderen uit hun producten.”
Een schonere toekomst
Het gebrek aan transparantie en regelgeving beperkt mensen in het maken van groene, duurzame keuzes. Dat is zonde, want vaak willen zij graag duurzaam zijn. Gabriëlse: “Wij geloven dat bewustwording consumenten helpt met het maken van een juiste duurzame keuze. Hiervoor is transparantie essentieel. Daarom vind je op onze verpakkingen alle ingrediënten in normale-mensen-taal en met uitleg, zodat je als consument weet of het ingrediënt van plantaardige, minerale of synthetische oorsprong is. We zijn blij met de erkenning vanuit de Plastic Soup Foundation. Dat helpt consumenten met het maken van de juiste wasmiddelkeuze. Hopelijk zien we het keurmerk binnenkort terug bij meer wasmiddelen in de winkelschappen.”
Over Seepje
Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse richtten Seepje in 2013 op, met als missie ‘Een schone toekomst’, en willen een nieuwe norm stellen door de zeepsector, inclusief hun eigen organisatie, continu te verduurzamen. Zo is meer dan 99,8% van hun ingrediënten van natuurlijke oorsprong: geen op aardolie gebaseerde reinigers, synthetische geurstoffen en microplastics dus! Seepje is B Corp gecertificeerd en voldoet aan strenge eisen op het gebied van sociale- en milieuprestaties, transparantie en aansprakelijkheid. In 2030 wil het Haagse bedrijf zelf ook volledig CO2 neutraal zijn. De producten van Seepje worden verkocht bij meer dan 6.000 verkooppunten in Nederland, België en de DACH-regio, waaronder Albert Heijn, Jumbo en PLUS. Zie voor meer informatie https://www.seepje.nl/