Maximaliseer je netwerk: zo gebruik je LinkedIn optimaal

12 juli 2024 14:17

Maximaliseer je netwerk: zo gebruik je LinkedIn optimaal

LinkedIn is veel meer dan alleen een platform voor het genereren van verkoopleads. Dit benadrukt Michiel Verstraten, oprichter van YouLynq.me. Michiel heeft de afgelopen jaren meerdere bedrijven en professionals zien worstelen met het effectief benutten van hun LinkedIn-profielen. Dan zit er nog maar één ding op: weg met de salespraatjes en focus op het opbouwen van échte relaties.

Stop eens met spammen

LinkedIn is verre van een saleskanaal. Het publiek op LinkedIn is high-level en actief in een professionele markt, vooral B2B. Mensen zitten er niet op te wachten om gespamd te worden met sales pitches. Het gebruik van LinkedIn als direct saleskanaal lijkt misschien efficiënt, maar het afbreukrisico is veel groter. In de B2B-markt draait het om relatiebeheer. Op een netwerkevenement is het ook geen slimme zet om zomaar je visitekaartje in iemands handen duwen zonder eerst een gesprek aan te gaan. Op LinkedIn werkt het net zo. Als tip wil ik dan ook zeker meegeven dat het belangrijk is om mensen eerst goed te leren kennen, vertrouwen op te bouwen en jezelf als expert te positioneren.

Hoe het anders kan…

Het draait om slim delen van waardevolle content en het aangaan van persoonlijke connecties. Dit kan op twee manieren: door een consistente contentstrategie en door nieuwe mensen te leren kennen via persoonlijke uitnodigingen. Het tonen van oprechte(!) interesse en het voeren van betekenisvolle gesprekken is hierbij belangrijk. Daarnaast is het ook goed om een balans te vinden tussen persoonlijke en zakelijke content. Bedrijven moeten zich richten op het delen van relevante informatie die waarde toevoegt voor hun netwerk, terwijl ze ook de menselijke kant van hun merk laten zien. Dit helpt om authentieke en duurzame relaties op te bouwen.

Effectief benutten van je bestaande netwerk

Veel bedrijven onderschatten de waarde van hun bestaande netwerk. Dit netwerk kan een rijke bron van nieuwe contacten zijn. Door regelmatige en relevante communicatie blijven bedrijven top-of-mind bij hun bestaande connecties, wat kan leiden tot nieuwe kansen en referenties. Ik heb ook weleens klanten gehad die aanvankelijk sceptisch waren over een minder directe benadering op LinkedIn, na verloop van tijd zagen ze in dat een persoonlijke en strategische benadering een stuk waardevoller is. Ze begrijpen dat het opbouwen en onderhouden van relaties meer oplevert dan agressieve verkoopstrategieën.

Geloof je in de lange termijn? Dan is het belangrijk om open het gesprek aan te gaan met je prospects, toon interesse, deel kennis en probeer niet te denken aan een deal. Verdiep je in de klant en heb geduld. Het gaat allemaal om jouw mindset. Het is dus echt een visie, een proces en een stappenplan waar je continu aan werkt.

 

terug

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.