Alles over kopersbescherming
14 november 2022 10:13
Wanneer je een product of dienst aankoopt, is het belangrijk dat de koper ook rechten heeft. De rechten van de koper zijn bepaald de kopersbescherming. De kopersbescherming bestaat onder andere uit regels voor bedrijven. De regels zorgen ervoor dat een bedrijf de koper niet beïnvloedt of misleid. In deze blog lees je alles over kopersbescherming.
Recensies
Online platformen en webwinkels mogen geen recensies weergeven, die nep zijn. Bedrijven mogen alleen recensies weergeven, die ook echt kloppen. Ook is het verboden om tegen betaling recensies te laten plaatsen. De recensies zullen dus op initiatief van de bezoeker of klant geschreven moeten zijn. Daarbij moet een bedrijf ook aangeven of de recensie komt van een klant of een bezoeker.
14 dagen bedenktijd
Wanneer er een koop op afstand plaatsvindt, is er geen persoonlijk contact met de verkoper. E4 wordt namelijk een product op afstand gekocht. Bij de koop op aftand zijn er enkele algemene regels opgesteld op de koper te beschermen. Zo is er algemeen bepaald, dat een afnemer van een product of dienst 14 dagen bedenktijd heeft. De koper kan bepalen om het product binnen 14 dagen na ontvangst te retourneren. Dus de tijdregistratie die zit in de bezorging van het product telt niet mee. De 14 dagen gaan pas in na ontvangst van het product. Echter moet het product dan wel in dezelfde staat zijn als bij ontvangst. De enige uitzondering op de regel, is bij de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Zoekresultaten
Online platforms en winkels hebben naast recensies ook regels voor zoekresultaten. De onlineplatforms en winkels moeten aan de bezoeker laten weten of die een gewone prijs krijgt of een gepersonaliseerd aanbod. Bovendien is er een regel vastgesteld dat het verboden is om zoekresultaten te tonen, zonder duidelijk te maken dat het om betaalde reclame gaat.
Laat je niet inpakken!
Het ministerie van Economische zaken en Klimaat heeft samen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit in het verleden een voorlichtingscampagne gepubliceerd, genaamd “laat je niet inpakken!”. Met de voorlichtingscampagne is het de bedoeling om de Nederlandse jongeren bewust maken van online aankopen bij bedrijven, buiten de Europese Unie. Online aankopen buiten de Europese Unie is enorm populair. Mensen kopen graag bij verschillende Chinese webshops kleding of de nieuwste gadgets. Echter voldoen deze online platformen of webshops vaker niet aan de algemene Europese regels op het gebied van kopersbescherming.
Zo zijn er in Europa verschillende regels om de koper te beschermen. Echter zijn in landen als China en de Verenigde staten andere regels voor productveiligheid of consumentenbescherming. Hierdoor kan men er niet vanuit gaan dat zij even goed beschermd zijn als bij aankopen binnen de Europese Unie. Het kan dus zomaar zijn, dat jouw nieuwste gadget ontploft. Of wat dacht je van het nieuwe kledingstuk, dat veel te snel scheurt. Dit zijn enkele voorbeelden, wat kan optreden bij de producten buiten de Europese Unie.
Hopelijk heb je na het lezen van deze blog een duidelijker beeld wat de kopersbescherming inhoudt. De overheid hoopt met de campagne de Nederlandse jongeren bewust te kunnen maken over de kopersbescherming buiten de Europese Unie.